Re: [MISC] Disk IO?

I sslug.misc, skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

>  Disken leverer ofte i sektorer a 512/1024 bytes, men operativsystemet
>  laver ofte større blokke i filsystemet, og cacher det hele i
>  hukommelsen.  For de fleste unixfilsystemer så check inodestørrelsen.
>
>  Hvad er det du vil?

Jeg ville gerne vide, under antagelse af at der er "ram" nok, men data
ikke bliver brugt hyppigt nok til at fortjene permanent placering i
rammen, hvad den mindste enhed, der giver mening er. Det må så være
filsystemets blockstørrelse, så vidt jeg kan lure.

Lidt ligesom, det normalt ikke giver den store mening i at implementere
ting i bits i C, da det alligevel vil fylde en byte i hukommelsen da,
det er mindste adresserbare størrelse. .. (giver kun mening, hvis man
har mange bits og kan pakke dem).

Jesper