Re: [MISC] Beskyt mine Nøgler? Was "Hvor erLinux brugere ..."

On Thu, 19 May 2005 22:32:07 +0000 (UTC)
Jesper wrote:

> .. signeringen bliver da foretaget af appletten, hvordan skal den gøre
> det uden at have adgang til nøglen ?

Er det ikke derfor man har en offentlig nøgle? Man får to nøgler
ud af en XOR operation, og den ene kan bruges til kryptering, den
anden til afkryptering. Så kan du sende den ene (som vi nu kalder
offentlig) til en, der gerne vil kryptere.

Han krypterer og sender til dig, og når du afkrypterer det med den
anden nøgle, så ved du at han har fået din første nøgle; det er
sådan ssh fungerer (det kan læses i sshd(8)), men med et par lag
mere og en midlertidig første nøgle, som er "frisk-genereret", så
når manden i midten opsnapper den, så kan han ikke nå at bruge
den.

Signatur-debat i øvrigt kunne vi måske få på signaturlisten, jeg
tror i øvrigt at vi har et ret godt afsnit i cvs.linuxbog.dk

http://cvs.linuxbog.dk/signatur/signatur/signatur-baggrund.html#AEN113