Re: [MISC] Hvor er Linux brugere ikke ønskede kunder?

Jesper Krogh wrote:
I sslug.misc, skrev Niels Elgaard Larsen:

Jesper Krogh skrev:

standarder er kun midlet, ikke målet. Det vigtige er at folk, uanset
valg af platform kan få informationen, benytte servicen, etc.

Men det kan de ikke uden standarder.

Skype er da et eksempel på noget der virker, som ikke er
standardiseret. At vi så ikke er helt tilfredse med det fordi det ikke
er åbnet.. de kan sagtens bruge det alligevel.

Dette kommer ofte ved at benytte standardiserede ting, men standarden

Nej, det kommer altid ved at benytte standarder.

Min mor er fuldstændig ligeglad med standarder.. det skal bare virke.
Målet er at "det virker" ikke at det "er standardiseret".

Og sådan har de fleste (non-OSS'r) det, er jeg ret sikker på.

Jeg tror problemet ligger i at store lukkede firmaer kan definere hvad de vil have til at blive (deres) standarder - og jeg tænker ikke bare på the vole her; andre gør det, eller vil gøre det, hvis muligheden er der.
Det vil også forekomme indenfor Linux, hvis muligheden foreligger.
Og det kunne måske blive tilfældet, hvis ikke licencmareridtet reduceres - der findes SVJV mindst 60 afledte PL'er...

Anderledes er det måske med tredjepart firmaer, som omtalte Skype.
De er ikke store nok til at påtrykke en standard, og måske netop derfor lykkes det for dem at få folket til at acceptere en standard/metode.
I tilfældet Skype skal man være opmærksom på at de ikke definerer en egentlig standard, men bygger på accepterede void/sip standarder.

Ikke min mening at starte en diskussion om netop Skype, men det er et godt eksempel på noget (u)standardiseret, der er blevet accepteret.

Tag browsere som et eksempel. Mosaic var grundlaget for Netscape, som en rum tid var førende.
Derefter kastede the vole store ressourcer i IE, som vandt markedet.
Se efter så lang tid er der forfærdelig mange webudviklere, der er pisse ligeglade med om stadset virker (ordentligt) i andre browsere, på trods af at IE er markedets dårligste browser.

Men det kan lade sig gøre at vende en skude. Opera, Mozilla, Firefox...

Siden denne her ganske fine tråd (synd for dem der ikke er på misc :p) startede med tilgang til media services (IMMSMR), så kunne vi jo kort kigge videre på andre emner, fx. lydservices i Linux.

Vi havde SOX (og andre inden da), derefter OSS, og nu ALSA.
Sidstnævnte er heller ikke full-featured, mht. multimedia, og lider af licensbegrænsninger. Korriger mig endelig hvis jeg tager fejl her.
Der er fx. ingen digital audio-routing, og jeg er rimelig sikker på at fx. manglen på kommercielle musikapps (Reason, Protools, ??), skyldes netop manglen på features i audio subsystemet.

Hvad har det med tilgang til medier med/uden standarder at gøre?
Jåw, hvis kendte, accepterede apps ikke findes til vores allesammens Linux, regnes det ikke for at være brugbart. Hmm, mangler et dansk ord her.. is not a viable solution. Undskyld mit globaliserende tilsnit :p

Samme gælder for det faktum at vi har to 'officielle' GUI'er, KDE og Gnome, med hver sit API.
Her mener jeg også at det spiller ind mht. hvilket kendte apps porteres til Linux: Skal vi satse på QT eller GTK?

Der mangler i begge tilfælde standarder - som LSB, der er i gang, men ikke kommet langt nok.

Et ordentligt lydsubsystem, og eet officielt GUI med et unifor API.
Og fraværet af de mange updatere, som rpm/apt/yum/portage...

Misforstå mig ikke: Jeg er varm tilhænger af OSS og valgfrihed.
Jeg foretrækker fx. WindowMaker, men mener samtidig at udbredelsen af Linux ville gå bedre hvis visse Ting&Sager var mere ensartede.

Uha uha... har sq nok lagt gløder ved siden af tørt brænde her :p

--
Kind regards,
Mogens Valentin

Question on comp.security.firewalls: