Re: [MISC] Et sporgsmaal om Gnome, KDE eller...!?

On Sun, 22 May 2005 01:43:42 +0200
Martin wrote:

> men er det rigtig forstået, at du godt kan køre Gnome eller KDE
> programmer alligevel?
> Måske har jeg ikke forstået konceptet rigtigt med div. windows-manager.
> Hvad får man med i IceWM?

Du kan bedst få fornemmelsen af, hvad en WindowsManager og en
desktop er ved at se på forskellige af slagsen. Hvis du er på en
normal Linux, kan du starte X11 op ved at skrive xinit eller
simpelthen X på en maskine hvor GUI ikke er startet endnu.

Så skulle du få en gråmeleret baggrund og en enkelt xterm.
Heri skriver du så kommandoen twm eller icewm (hvis den findes)
og ser, hvad der sker. IceWM er supergod, men svarer slet ikke
til det, som fx. KDE kan give af underlige ekstra services (se
mere nedenfor).

Det er rigtigt forstået, at man kan køre KDE programmer
alligevel. Dit spørgsmål er meget fornuftigt, men vanskeligt at
svare udtømmende på. KDE prøver at lave et "desktop miljø",
hvor alle programmer kan snakke sammen via en DCOP, Desktop
COmmunications Protokol.

Ideen er så, at du skulle kunne klikke på et eller andet, og
så sker der noget fornuftigt. (Undskyld denne meget mangelfulde
beskrivelse, se mere nedenfor). Det bliver rigtigt morsomt, når
man opdager, at KDE er baseret på et lige så grafisk komplet
miljø, nemlig QT, som både har udviklings-værktøjer og grafisk
ressourcecompiler (QT Meta Object Compiler, moc) og meget mere.

X11, basis, har også en (mindre raffineret)
kommunikationsprotokol mellem programmerne; du kan selecte tekst
i font-fremstillet tekstområder og kopiere og klistre; og
programmet Xsession kan læse og gemme alle andre X11-klienters
status så man kan genstarte session sådan som den ser ud nu (hvis
man er heldig og ikke har lavet fx. login på remote maskiner m.v.)

KDE insisterer heldigvis på, at deres programmer skal kunne køre
uden KDE-desktoppen. Det gør de ved at HVIS du starter dem op
alligevel, så launcher de også kde-init, som sørger for at
programmerne får DCOP m.v.

Et af problemerne med KDE er dog alligevel, at hvis alting skal
passe sammen, så er det et stort, ikke modulært system. Der er
simpelthen for mange afhængigheder mellem en menu og de
programmer, som man vil køre; KDE-tilhængere vil selvfølgelig
ligesom Longhorn tilhængere (uden sammenligning i øvrigt) mene at
det kan sagtens klares med lidt opsætning, men vi ved jo alle at
før eller senere så er opsætningen forældet, og dine programmer
passer ikke længere sammen.

Her er lidt af KDE-desktop forklaringen fra:
http://www-106.ibm.com/developerworks/linux/library/l-dcop/?ca=dgr-kdeml01KDEDCOP

Every KDE desktop (from version 2.0 onwards) contains a little
known, yet very powerful feature called "Desktop COmmunication
Protocol" or DCOP for short. From a developer's point of view,
DCOP makes it very easy to add powerful scripting functionality
to your applications. From a user's point of view, DCOP allows
you to easily take control of your KDE applications and combine
them in interesting and powerful ways.

What is DCOP?
At its heart, DCOP is basically a lightweight mechanism for
inter-process communication which operates over sockets. DCOP
comprises a single server (dcopserver, which is started
automatically when KDE starts) and any number of clients
(DCOP-enabled applications). DCOP clients can send messages to
each other (via the server) to request information, ask for
functions to be performed, and so on. For instance, Konqueror may
(and indeed does) send DCOP messages to KMail to start up a new
window with the "To" field filled in when a "mailto" link is
clicked.