Re: [MISC] Et spørgsmål om Gnome, KDE eller...!?

> Hejsa
>
> Hvad får folk til at vælge den desktop-manager de har?

Look and Feel?
Norsk Nasjonalisme?  Qt (Cute) er fra Trolltech.no :-)

> For tiden kører jeg med Gnome i min Debian. Jeg har spekuleret over hvad
> fordelen er ved at vælge en bestemt desktop-manager?

At du slipper å bruke kommandolinjen.
Programmerere liker of kommandolinje, men det skyldes at de faktisk klarer
å huske det meste av kommandoer.
For de som ikke klarer å huske kommandoer så synker anvendeligheten voldsomt.

Jeg kan jo godt
> bruge KDE-programmer i Gnome og viseversa, så hvorfor ikke bare køre med
> den mindst krævende desktop-manager og så installere de evt. Gnome-
> og/eller KDE-programmer man har brug for - hvis manageren tillader det?

Men KDE er ett Kool Desktop Environment ikke?
Det er noe som gnager med KDE.
Konqueror er ikke så kjekk til å vise sider alltid.
Hvis Netscape 8 kan bruke rendering engine fra Internet Explorer, hvorfor kan ikke så
Konqueror bruke rendering engine fra Firefox?
Å velge en distro som ikke tar med Firefox som default føles som noe amputert.

> Eller handler det mere om hvilken dist. man bruger og hvilken
> desktop-manager man så dermed får med i købet?

> Hilsen
> Martin Jochimsen

Slett ikke - Dessverre er det ett stygt mønster av 2-deling av ideologiske årsaker.
Ett slags enten/eller i disfavør av både/og under installasjon av forskjellige distroer.
En slags optimalisering av å gjøre enten Gnome eller KDE som default under installasjon.

Jeg foretrekker mix and match - alt blandet - alltid.
Frihet til å velge.
Ned med den Politisk Korrekte ensrettede distro.

På den ene siden finner du Knoppix med KDE som er pragmatisk
og brukervennlig (for vanlige udødelige)
og kan installeres mens den er i bruk.
KLIK underletter installasjon av program det ikke er plass til på CDen.
Litt i overkant av hva du kunne forvente
and en Live-distro hvor det er begrenset med plass på en CD.

Fedora er anderledes -pent design.
KDE blir ikke valgt med ved en default installasjon.
Til tross for at dette burde være en langt mer omfattende Distro
så er det ikke lagt vekt på at både KDE og Gnome kommer (og gjerne noen andre også)
med som default.
Det kan umulig være plassen som mangler. Fedora Core 4 fyller 4 CDR.
Det er nok heller misforstått amerikansk konkurranseiver som søker
å velge bort noe som er "not invented here".
Eller kanskje RedHat bare velger KDE bort fordi det har liten interesse
for Enterprise Server Distroer. Fedora er jo bare RedHat i barnesko
og skal først og fremst tjene RedHat og ikke fotfolket.

Hvis nå bare Debian kunne finslipe det nye installasjonprogrammet :-)
Eller kanskje Knoppix kommer i forkjøpet med en DVD stappfull med
multiinstallasjon av flere Knoppix derivater (f.eks Snøfrix/Dappix/Gnoppix i multiboot)
og fritt valg under innlogging av bruker.
Knoppix uten Skype til Pappa
Dappix med Skype til mor
Snøfrix med Skype til lillesøster
og Gnoppix med Skype til storesøster.

Og mens jeg husker det -
Snøfrix er kommet i Slovakisk versjon med mulighet for booting
av Tjekkisk språkdrakt

Mvh
Jim Oksvold