Re: [MISC] Open Source som ledelsesprincip

Tja, men før træerne gror ind i himlen, så synes jeg da lige, at vi skal slå fast, at der ikke er meget nyt under solen.

I 1970 var jeg ude at revidere i en sølvvarefabrik. Jeg spurgte den administrerende direktør om nogle arbejdsgange, fik en forklaring og besked om, at jeg i bogholderiet kunne få det ønskede materiale.
Da jeg spurgte lederen af bogholderiet, fik jeg at vide, at sådan gjorde man altså ikke i praksis. Den administrerende direktør anede ikke, at man havde ændret arbejdsgangene i virksomheden til noget mere praktisk.

I midten af 1990'erne har jeg fornøjelsen at læse Elmasris Fundamentals of database systems, hvor han anførte nøjagtig det samme: husk at spørge både ledelse og medarbejdere om arbejdsgange. Ellers risikerer du at lave noget skidt.

Udviklingsmodellen er såmænd ikke speciel for OpenSource.
En tillempet model anvendes i vid udstrækning med succes i en stor dansk koncern: A P Møller.

Steen

Jesper Krogh skrev:
Jeg faldt over denne..

http://www.kommunikationsforum.dk/artikler.asp?articleid=11178

Det interessante er at vores udviklingsmodel også begynder at vække
interesse udenfor softwarekredse. :-)

Jesper