Re: [MISC] Cost of patching ...

donald_j_axel wrote:

> Det er meget interessant, dette eksempel. Den anslåede udgift er
> selvfølgelig svær at kontrollere, men mandens "fornemmelse" er
> forhåbentligt baseret på viden om de totale lønudgifter pr.dag,
> omkostninger ved forsinkelser, samt eventuelle tab på
> renteudgifter ved forkert placering af indkommende kasseflow eller
> lignende.

Jeg bliver nødt til at lade den stå her, da jeg har underskrevet
tavshedserklæringer rundt omkring. Men tallene var ikke bare en
fornemmelse.

> Det andet input, vi har fået til denne tråd, er vigtigt: Ikke alle
> Linux folk mener at man kan erstatte desktoppen MSXP (eller
> MS-Windows®-XX) med Linux/Gnu.

Her må jeg desværre nok være enig p.t.
En af de største barrierer, som jeg ser det, er manglen på den
kalenderfunktionalitet, outlook giver sammen med exchange.
Jeg kender ikke nogle private eller offentlige virksomheder, der ikke bruger
fælleskalender i vid udstrækning.

En anden ting, som forhåbentlig løses via FESD udbudet, er, at en del
offentlige institutioner har lavet 'integration' til
dokumenthåndtering/journalisering ved hjælp af VB-script-makroer i outlook.

> Derfor synes jeg at det er vigtigt at fremhæve, at en enkelt mand
> med rigtig forståelse af system-funktionalitet kan holde
> Linux-desktoppen i luften i endog særdeles stabil form. Men det
> kræver central styring af installationen og "at man ved hvad man
> gør".

Jeg vil lige pointere, at jeg *er* glad for Linux, men du rammer lige på
sømmet med: "at man ved hvad man gør".
Jeg kender en i en given styrelse, der skulle installere en Navision klient
på ca. 260 maskiner. Det gjorde han ved at lave en masterinstallation,
udtrække ændringer fra registreringsdatabasen, lægge kopiering af filer,
samt opdatering af registreringsdatabasen ind i logon scriptet. Bingo -
installation uden at rejse sig fra sin 'pind'.
Bemærk, at jeg forsøger ikke at promovere hverken MS eller Linux, men man
kan objektivt fremsætte følgende påstand:
Hvis man *ved* hvad man gør, er det lige nemt at udrulle 'ting' på såvem MS
som Linux?
Den virkelige forskel er nok, at langt de fleste MS-administratorer er
'Point&Click' administratorer, uden en dybere forståelse af den
bagvedliggende teknik.

> Hvis samme ressourcer bliver anvendt på MSXX-platforme, så siger
> flg. skribent at begge system-typer kan håndteres effektivt uden
> at det tager meget tid:

Hmm. gad vide om det egentlig ikke er det samme jeg siger ovenfor?

--
mvh
Stig Johansen