Re: [MISC] Cost of patching ...

Stig Johansen wrote:
donald_j_axel wrote:

On Tue, 24 May 2005 06:59:07 +0200
Stig wrote:

Det andet input, vi har fået til denne tråd, er vigtigt: Ikke alle
Linux folk mener at man kan erstatte desktoppen MSXP (eller
MS-Windows®-XX) med Linux/Gnu.

Her må jeg desværre nok være enig p.t.
En af de største barrierer, som jeg ser det, er manglen på den
kalenderfunktionalitet, outlook giver sammen med exchange.
Jeg kender ikke nogle private eller offentlige virksomheder, der ikke bruger
fælleskalender i vid udstrækning.

En anden ting, som forhåbentlig løses via FESD udbudet, er, at en del
offentlige institutioner har lavet 'integration' til
dokumenthåndtering/journalisering ved hjælp af VB-script-makroer i outlook.

Fuldstændig enig i både kalender og outlook kommentaren.
At outlook så har elendige mailfiltreringsmuligheder... well.
En anden ting der kræver håndarbejde i Linux er noget så simpelt som autoreply i en mailserver (træffes ikke, vender snarest tilbage..).
Det -gør- man bare med exchange. Måske har jeg overset noget?

Derfor synes jeg at det er vigtigt at fremhæve, at en enkelt mand
med rigtig forståelse af system-funktionalitet kan holde
Linux-desktoppen i luften i endog særdeles stabil form. Men det
kræver central styring af installationen og "at man ved hvad man
gør".

Jeg vil lige pointere, at jeg *er* glad for Linux, men du rammer lige på sømmet med: "at man ved hvad man gør". Jeg kender en i en given styrelse, der skulle installere en Navision
> ...snip...
Den virkelige forskel er nok, at langt de fleste MS-administratorer er
'Point&Click' administratorer, uden en dybere forståelse af den
bagvedliggende teknik.

Enig; det skulle dog så skulle promovere Linux (admins). Men hvis vi kigger på indslag her på listerne om udrulning af større mængder ens opsætninger, kommer vi så ikke til samme konklusion: at det også kræver en admin med temmelig god indsigt?
Og med evnen til at forklare beslutningstagere at man med Linux kan det samme (på en anden måde)? Også i lægmandstermer!

Jeg ved så helt ærlig ikke hvordan virksomheder vil reagere når de skal vælge mellem at bruge MS eller Linux, hvis større udrulning i begge tilfælde kræver en admin med stor indsigt/erfaring.

Måske er det her simpelthen et spørgsmål at man i MS har været vant til at kunne 'se' hvad der foregår (GUI), kombineret med usikkerhed.

--
Kind regards,
Mogens Valentin