Re: [MISC] Cost of patching ...

Jesper Krogh wrote:
I sslug.misc, skrev Frank Damgaard:

Til "unix/linux":
Der findes flere scripts der kan lave diverse typer autoreply,
og man kan endda bygge en filserver med "autoreply",
men det er selvfølgelig ikke noget så simpelt med et flueben et eller andet sted :(
(måske SuSE mailserver har nogle af disse GUI-funktioner?)

Problemet er at du vil køre en "blandet" platform, hvis du har et
"rigtigt" unix/linux system, så er det vel en triviel udvidelse, hvor du
laver en .autorespond i ~/ og sørger for at du har et script i
MTA'en(procmail vil fint kunne løse dette) der checkker op mod dette.

Grafiske værktøjer til at generer denne .procmail-fil vil kunne laves på
en eftermiddag.

Men ønsket er ofte at køre Windows på klientplatformen og menuen skal
også helst være samme sted i outlook

Se, det er jo en rigtig god diskussion, denne her.
Vi har kigget på omkostninger ved installation og ved patchning, og har bevæget os over i omkostninger ved features; ganske relevant..

Jeg havde gennem fire år en kunde, som jeg desværre mistede for nylig pga. nedskæringer; sådan er det, it's business.

Det er offentlig undervisning for unge. En del af disse er såkaldte 'utilpassede unge', som en del af tiden ikke kan finde ud af at beskæftige sig med andet end at surfe og chatte på nettet.
Af samme grund er de inddelt i hvad man hos kunden kalder 'børnehaven'.

Da jeg kom til, kørte de W9x på relativt beskedne maskiner.
Disse blev for en 'pæn' pris udskiftet for at kunne køre XP.
Det havde være langt mere cost-effective at opsætte en Linux terminal server, og beholde de beskedne maskiner, men den daværende admin kendte intet til Linux, så det blev ikke til noget.

En andet emne:
Jeg omtalte emnet autoreply pga. af en forespørgsel fra samme kunde.
Man kører idag XP på alle klienter, og har beholdt min Linux mailserver samt min webserver.
Mailserveren kører sendmail + courier-imap i en simpel opsætning, hvor brugere har hver deres deres /home/dir/ .

Mht. til Jesper's ovenstående (.autorespond/procmail/grafisk-værktøj), er det sikkert rigtigt at det kan laves på forholdsvis kort tid, men denne eftermiddag skal kunden betale for.
Hvor meget koster det? 5 timer @ 8-900,-?
Vil en kunde betale det? Hvor mange gange kommer man implementere lignende/andre (manglende) funktionaliteter til nogle timers betaling?

Man kan så vælge at tage begrænset betaling, fordi man satser på at genbruge metoden en del andre steder, men hvor mange gange bliver det reelt til noget?

Det er helt rigtigt at suse har ret gode apps, netop møntet på disse integrations behov, men med suse er vi, som betalingsdistro, ovre i en anden prisklasse.
Min fornemmelse er at man mange steder i branchen er blevet vant til at Linux er gratis, så hvis der skal et Linux betalingsprodukt til, kan man ligesågodt bruge MS - som man kender bedre.

Det kan være svært at forklare at Linux ikke er gratis at anvende.
Det kan være ganske cost-effective - afhængig af anvendelses område.
Men er det ikke gratis, tror jeg man ofte vil mene at der så ikke er nogen grund til at bruge det. Jeg kan sagtens tage fejl her...

Misforstå mig ikke: Jeg vil da hellere bruge Linux til så meget som muligt, så hvis jeg ind i mellem lyder som om jeg foretrækker MS, er det såmænd kun for at være kritisk.

--
Kind regards,
Mogens Valentin