Re: [MISC] Digital rights management embedded in Intel chips

Mogens Valentin <sslug@sslug> writes:

> Det har du ret i. Dog kan det så give yderligere konkurrencevridning,
> idet måske ikke alle de andre chipset fabrikanter vil have mulighed
> for på lignende vis at lægge DRM i deres chipsets.
> Det kunne være et spørgsmål om hvor dyrt det ville være, eller
> (nærmere) om hvilket samarbejde de vil kunne få med DRM
> rettighedshavere..

> At dømme fra nettet er der god til massiv modstand.

Ved ikke om det er samme projekt, men i Scientific American for (SVJH)
august 2004 var der en interessant artikel on "trusted computing". Et
nyt projekt med Intel, M$ og IBM m. fl. som deltagere vil give en
sikker platform "inden i" maskinen, men uden at overtage alt, som
Fritz-chippen truede med. Og det vil være muligt at bevare
anonymiteten hvis applikationen er lavet til det.

Ifølge artiklen havde man lært lektien fra den gang Intel forsøgte at
give alle Pentium en unik ID, og fik en masse tæsk.

IBM vil implementere den omtalte "trusted computing" til Linux.

NB! Ovenstående er refereret efter hukommelsen, læste artiklen
tidligere på ugen.

--
  Mogens Dybæk Christensen
  e-mail mdc at mail dot tele dot dk