Re: [MISC] Ny bærbar

On Mon, Feb 06, 2006 at 02:43:28PM +0100, Michael Schmidt wrote:

> Hej NG
> Jeg står overfor at skulle købe en ny bærbar, primært til min kone
> (windows et-eller-andet), men vil selvfølgelig gøre den dual-boot-bar med
> en Linux-dist ved siden af.
> Jeg kunne godt tænke mig at "pille" lidt i en 64-bit distro og har derfor
> kik på en: "Acer TravelMate 4402LCi" Primært fordi den ligger i et
> prisleje hvor det ikke gør ondt og fordi en kammerat har gode erfaringer
> med Acer som firma-PC.
>
> Hvad siger I -Oh alvidende skarre?
>
> - Kan jeg få en 64-bit Linux til at køre på den?

Kommer an på hvilken CPU det er.

> -- I så fald hvilken kan anbefales?
> - Er hardwaren pengen værd?

Problemet kan være support af hardware, prøv
www.tuxmobil.org mfl. for at se hvad andre har fået til
at fungere.
Der kan være problemer med wlan-driver, grafik-chip osv.

Jeg ville nok vælge en laptop med low-effekt CPU, og ikke
en neddroslet desktop-CPU, det giver mindre varme
og mindre batteriforbrug.

Derudover foretrækker jeg laptops med mini-joystick (f.eks. IBM/thinkpad)
da mouse-pad er svært at bruge og ofte ikke kan justeres (i BIOS).
Specielt denne dumme feature med museklick ved berøring af
touchpad når man flytter mus og ikke ønsker museklick.
Muligvis derfor alle bruger en ekstra mus....

Vær opmærksom på at mange laptops ikke medfølger install-CD'er
med bla. windows, så en god ide er at lave en "ghost"-backup
af paritionerne/disken inden du begynder at eksperimentere
(og lave den ene sikkerhedskopi man må lave af den skjulte
 reetablerings-partition).

--
mvh Frank Damgaard  |