Re: [MISC] Fontstørrels e spassere: 8pt

On Mon, Feb 06, 2006 at 11:05:12PM +0100, Kim Schulz wrote:

> Er i blinde ? hos mig er fonten rigeligt stor og jeg kun sagtens sætte
> den et hak ned i størrelse uden det giver problemer. jeg sidder på
> 1600x1050 på en 15.4" skærm. Spurgte lige kæresten og en af vennerne og
> de havde ca samme holdning som mig. Personligt hader jeg sider hvor
> fonten er så stor at man skal scrolle siden ned for at læse næste
> linje.

I Firefox/win32 er fonte ok.
I Firefox/Debian er de få små.

Jeg vil tro en af problemerne er
  font-family: verdana,arial,serif; font-size:  8pt;

Afhængig af OS og installerede fonte så vælges forskelligt.

Det kan dog undre at begge windows fonte står først:
   verdana,arial
som begge burde forefindes i Windows, så en af dem må være nok.

Findes ikke de foregående fonte, så vælges en standard "serif" font
som browseren er sat op til.

Det burde da være en "sans-serif" !! da både verdana og ariel
er sans-serif fonte. En sant-serif font er noget mere
læseslig i 8pt end serif-font.

I Firefox kan man sætte default for "Serif" font, og det
vil normalt hjælpe hvis man kan finde passende alternativ
og vælge en STOR serif-font som ligner verdana eller ariel.
Evt. snup windows-fontene (true-type) og installer
i Linux's X-fontserver eller installer en TTF fontserver.

--
mvh Frank Damgaard  |