Re: [MISC] Fontstørrelse spassere: 8pt

On Tue, 07 Feb 2006 14:44:13 +0100, Frank Damgaard <sslug@sslug> wrote:

On Tue, Feb 07, 2006 at 01:44:38PM +0100, Niels Elgaard Larsen wrote:
Jørgen Heesche wrote:
> Hans Schou wrote:

> Skriftstørrelse på websider er et generelt problem. Jeg har 1024x768 på
> en 17" skærm, og bruger ofte 'CTRL+' (i Firefox) for at få en rimelig
> størrelse. Ovennævnte side er ganske rigtig særlig slem, jeg må trykke 3
> gange; måske er siden udviklet i 640x480 ?.

Hvorfor sætter du ikke bare minimum-font-størrelse i din browser?

en god ide er at sætte minimumsfontstørrelse i firefox til 10 eller 12 :-)

Det løser dog ikke problemer at designer (i css) har bedt
om sans-serif fontene Verdana, eller Arial
og hvis disse ikke findes får man en default serif-font !
(sikkert en smutter)
Hvilket er grunden til at W3C/CSS anbefalingen er _altid_ at slutte sin font liste med den generiske familie jf. http://www.w3.org/TR/CSS21/fonts.html#propdef-font-family

blablabla { font-family: Verdena, Ariel, sans-serif };

Og bruger man lister med "blandede" familier skal hver familie efterfølges af sin generiske.

abladabler { font-family: Verdena, Ariel, sans-serif, Times, serif, Courier, monospace };

-- /Zmit/