Re: [MISC] Fontstørrelse spassere: 8pt

Michael Schmidt skrev:

> Relative mål med visningsfladen (uanset medie) som reference vill være det
> optimale, men nok ikke så let at implementere.

Hvis jeg gør mit browservindue mindre for at have plads til et andet vindue,
vil jeg da ikke have at bogstaverne bliver mindre.

Hvis jeg koder i emacs, skal bogstaverne være så jeg kan læse dem. Det har
ikke noget med vinduesstørrelsen at gøre.

> Indtil en bedre løsning præsenterer sig vil jeg mene at pixels er en
> udemærket måleenhed for elektronisk repræsentation. Det er i forvejen
> visningsenhedens mindsteenhed

Ikke hvis det er en LCD-skærm.

> og den den danner sine visninger udfra.

> Korrekt en pixel er ikke altid kvadratisk og ikke nødvendigvis lige store
> på alle visningsenheder, men der er dog, som regel, en relation mellem
> visningsfladens størrelse og antallet af pixel der kræves for at dække
> den.

En ret dårlig relation. Fx fylder et bogstav ca 100 gange flere pixels på
min printer end på min skærm.

> Har jeg valgt at bruge en 15" skærm i 1600x1200px opløsning er det ikke
> webdesignerens skyld at bogstaver ser lidt små ud på min skærm. Jeg kunne
> bare have købt en større skærm eller sænke opløsningen.

At sænke opløsningen for at få større bogstaver, troede jeg var noget man
holdt op med engang i 80'erne. Hvorfor skulle man leve med grimme bogstaver
pga en fiks ide om at bruge pixelstørrelser?

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug