Re: [MISC] Fontstørrelse spassere: 8pt

On Thu, 09 Feb 2006 02:00:31 +0100, Niels Elgaard Larsen <sslug@sslug> wrote:

Michael Schmidt skrev:

Relative mål med visningsfladen (uanset medie) som reference vill være det
optimale, men nok ikke så let at implementere.

Hvis jeg gør mit browservindue mindre for at have plads til et andet vindue,
vil jeg da ikke have at bogstaverne bliver mindre.
Så har du jo også kun ændret din visnings ramme - ikke den del der viser en eller anden form for billed.

Hvis jeg koder i emacs, skal bogstaverne være så jeg kan læse dem. Det har
ikke noget med vinduesstørrelsen at gøre.
Nej det har du fuldstændig ret i.

Indtil en bedre løsning præsenterer sig vil jeg mene at pixels er en
udemærket måleenhed for elektronisk repræsentation. Det er i forvejen
visningsenhedens mindsteenhed

Ikke hvis det er en LCD-skærm.
Hvilken enhed i et LCD display er mindre end en pixel?

<klip>

Korrekt en pixel er ikke altid kvadratisk og ikke nødvendigvis lige store
på alle visningsenheder, men der er dog, som regel, en relation mellem
visningsfladens størrelse og antallet af pixel der kræves for at dække
den.

En ret dårlig relation. Fx fylder et bogstav ca 100 gange flere pixels på min printer end på min skærm.
Med din printer er du tilbage i "trykkeribranchen" hvorfor det igen giver god mening at snakke om punkter, da printerens opløsning jo netop er defineret i forhold til et fysisk mål: DPI = Dots Per Inch.

Har jeg valgt at bruge en 15" skærm i 1600x1200px opløsning er det ikke
webdesignerens skyld at bogstaver ser lidt små ud på min skærm. Jeg kunne
bare have købt en større skærm eller sænke opløsningen.

At sænke opløsningen for at få større bogstaver, troede jeg var noget man
holdt op med engang i 80'erne. Hvorfor skulle man leve med grimme bogstaver pga en fiks ide om at bruge pixelstørrelser?
Grim er jo en smagssag. Smag og behag er altid subjektiv og kan derfor ikke diskuteres.
True Type Fonte og andre med smart kant addaption og udglatning bliver altså også vist på din skærm som pixels.
De ikke pixel-målte tegn typer ændrer da også deres størrelse sammen med skærmopløsningen. Når det ikke altid kan ses baserer det sig på at grafikfortolkeren -eller hvad man nu kan bruge som gennerel beskrivelse- er blevet bedt om at skalere sine grundtegns størrelse i henhold til en given opløsning.

Helt generelt vil jeg da opfordre alle browserudviklerne til at inkludere zoom som en feature. Det har alle dage fungeret fremragende i Opera.
Jeg bruger det ofte; specielt når jeg f.eks. læser html udgaven FTAV bøgerne. Så op i 200-300%, skift til fuldskærm, laptopen på stuebordet og så læne sig tilbage med kaffekruset i den ene hånd og den trådløse mus i den anden. Behageligt, nemt og letlæseligt. :)

-- /Zmit/