Re: [MISC] Fontstørrelse spassere: 8pt

Michael Schmidt skrev:

> Hvilken enhed i et LCD display er mindre end en pixel?

en subpixel.

> Med din printer er du tilbage i "trykkeribranchen" hvorfor det igen giver
> god mening at snakke om punkter, da printerens opløsning jo netop er
> defineret i forhold til et fysisk mål: DPI = Dots Per Inch.

Opløsningen på mine skærme måler jeg da også i DPI.
Jeg bruger Xinerama og opløsningen på mine skærme er ifølge Xorg 87x86 og
81x18 DPI.

> Grim er jo en smagssag. Smag og behag er altid subjektiv og kan derfor
> ikke diskuteres.

På skærme ser bogstaver da pænere ud i en større opløsning.

> De ikke pixel-målte tegn typer ændrer da også deres størrelse sammen med
> skærmopløsningen.

Ikke på et system, der er sat rigtigt op. Hvis jeg sætter en anden skærm på
min computer, ændrer det ikke på størrelsen af bogstaverne.

> Når det ikke altid kan ses baserer det sig på at
> grafikfortolkeren -eller hvad man nu kan bruge som gennerel beskrivelse-
> er blevet bedt om at skalere sine grundtegns størrelse i henhold til en
> given opløsning.

Ja, grafikfortolkeren ved hvor mange DPI der er på skærmen, derfor ved den
hvor mange pixel høj og bred et bogstav med en given punktstørrelse, skal
være.

Ligesom printeren gør.

--
Niels Elgaard Larsen