negativ reklame

Jeg undrer mig over hvorfor firmaer vover sig
ud i reklame, der får kunderne til at flygte bort.

Seneste reklame er Microsoft i dag i Computerworld,
hvor Varta siger de sparer en million USD over 4 år,
fordi de valgte MS Windows Server 2003 ist.f Red Hat Linux.

Alle véd jo at det er billigere at køre Linux, så det Varta
opnår er bare, at de siger de selv er dumme og iøvrigt
ikke til at stole på, når de kommer med sådanne udtalelser.
Sådan tænker jeg umiddelbart, når jeg læser reklamen,
og mange med mig.

Det må Varta da vide, at dette er udbredt holdning.
Hvorfor ekponerer de sig selv negativt?
jeg har nu i baghovedet, at Varta-batterier, det
er dem fra det uvederhæftige firma der reklamerer for
MS, ligesom jeg husker at SuperBest er et firma
der reklamerer for MS - jeg handler ikke i SuperBest længere.

Og går man mere i detaljen, så er der et par ting man lægger
mærke til. For det første at casen er på engelsk. Dvs MS har ikke
kunnet finde flere villige ofre for deres misinformation i
Danmark. Det er da et fremskridt.

Det andet er at der (som sædvanlig) ikke er tal på.
Der er ikke noget regnskab på hvad de enkelte delkomponenter
koster, initielt og i drift. De siger at de skal hyre en
heltids Linux-administrator. Det er vel ikke billigt.
Skal de ikke hyre ekstra folk til at styre en MS Win serv?
Linux er normalt lettere at styre end Win, mange rapporter siger
at en admin kan styre flere Linux servere end MS Win servere.
Er det ikke taget ind i beregningerne? De siger de har HP-UX
i huset også. Kan man lave noget synergi her? Det kommer
de slet ikke ned i.

Og sådan har det været med alle de
andre MS Fakta reklamer. Og så kommer de med en række FUD
udsagn, omkring indeminfication mod softwarepatenter - det mener
jeg også Red Hat og IBM har. At  de ikke kan finde leverandører
af Linux-systemer der har en dyb viden på Linux man kan stole på,
har de spurgt IBM eller HP?

Det positive er at en negativ reklame så virker
positivt på den de forsøger at rakke ned på, nemlig Linux.
Så det er jo fint.

Hilsen
Keld