Re: [MISC] Net Café

Kaare Rasmussen wrote:
Hej

Nogen der kan henvise til hvordan man håndterer en netcafé - eller komme med nogle erfaringer desangående?

Det vigtigste er spil, officeprogrammel og internetadgang. Kravet til spil gør det vel desværre nødvendigt at have Windows på klienterne (men hvilken?) mens jeg forestiller mig at have en server til at have nogle hd-images på, samt printer mm.

Det er ikke nødvendigt i første omgang at have en superautomatisk styring af brugeradgang, da caféen tænkes opstillet i et land hvor det er OK at have manuel tidstagning.

Jeg har brugt internet-caféer ganske få gange på ophold i udlandet, men ved zip om hvad der spilles sådan et sted, så ethvert godt råd modtages med kyshånd.

Jeg har absolut ingen erfaringer med netcafeer - men jeg har et par ideer, som sikkert skal gradbøjes og gennemtænkes en del. (og da vi nu er på -misc,kan man vel godt tillade sig at snakke en smule windows:))

Jeg forestiller mig at grovopdele brugerne i to kategorier: Dem der spiller, og dem der er seriøse :)

Spillefuglene skal have Windows på nogle heftige maskiner - specielt grafikkortene skal kunne noget.
De andre kan sagtens bruge Linux

Hvis det forholder sig som jeg tror, vil Windows-maskinerne være noget dyrere at anskaffe. Og dermed dyrere at leje sig ind på.

Windows: 20 guldmønter/time
Linux: 10 guldmønter/time

Man kunne lave noget LTSP og nogle tynde klienter for virkelig at spare daglig administration af Linuxerne.

Noget windows-viden er påkrævet.
XP og noget AD/Domain til at styre passwords. Når det er sat rigtigt op, virker det faktisk fremragende, men måske samba er nok?

Og så sørge for at brugerne ikke har alt for mange rettigheder til at ødelægge Windows.

Linux er jo bare din favorit Linux med moget central password management. NIS virker fint og integreres nemt med ovenstående samba. Men måske man skulle kigge på noget LDAP?

Din imageserver ville jeg udskifte med noget PXE/DHCP boot, og bare reinstallere når en maskine går i gulvet. Der fås nogle ganske fine windowsværktøjer til den slags - men jeg aner ikke hvad de koster.

Håber det kan bruges.

/k