Re: [MISC] Fontstørrelse spassere: 8pt

Michael Schmidt skrev:

> Hvilket jo lige netop er X's oversættelse af hvad der svare til din skærms
> størrelse i en given pixellert opløsning.
> DPI som mål for computerskærmes opløsning nævnes i øvrigt som eksempel på
> "Misuses of DPI measurement" på http://en.wikipedia.org/wiki/Dpi

Ja, Pixels per inch er mere korrekt. Eller Pixels per meter.

> Da kun hvis det er en skrifttype, der lader sig skalere. Evt med de
> forskellige smarte features tidligere nævnt.

Ja, jeg bruger da ikke skrifttyper, der ikke kan skaleres.

> Målt hvordan?
> I forhold til skærmen eller antal pixels, der skal bruges til at vise
> tegnet?

Målt med en lineal på skærmen.

> Kun fordi du eller en anden har fortalt den det. Skærmen selv kender ikke
> begrebet DPI.

Mine skærme kender deres opløsning. De kommunikere den med DDC. X udregner
vist selve DPI-værdien ud fra størrelsen, men det er bare en udregning.

> Den kender derimod begrebet DPI, hvorfor man kan få print i næsten samme
> størrelse ud af alle printere til samme formater.

Jeg har haft printere, der ikke kendte noget til DPI. Så har jeg selv regnet
mig frem til det og sat ghostscript op til at håndtere det.

Men printere og skærme er bare maskiner og kender derfor ikke noget til
nogen som helst begreber. Om det er min printer der kører postscipt og
derfor sætter et punkt til 1/72" eller det er min CUPS-server, der kører
ghostscipt gør ingen forskel.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug