Re: [MISC] Re: SSLUG - NewsPortal WebNewsReader har ikke tabulering.

Frank Damgaard wrote:
On Fri, Feb 24, 2006 at 02:03:53PM +0100, Peter Makholm wrote:

Frank Damgaard <sslug@sslug> writes:

Hvis der anvendes disse ASCII-tegning/indrygninger
så skal der være 8xspace per TAB, ellers ser det forkert ud.
(+ der skal anvendes monospace font)

Er du sikker på at ASCII-standarden foreskriver det?

nej, men gængs brug af TAB er 8 tegn/tab
bedst er ikke at bruge TAB's hvis positionen er vigtig.

Jeg ved ikke om ASCII-standarden foreskriver et bestemt antal tegn/tab, det kan vel ikke standardiseres.
Måske er dog hensigtsmæssigt at sætte antal modulo 2. Se her:
Tabs versus Spaces:
An Eternal Holy War
http://www.jwz.org/doc/tabs-vs-spaces.html

I VI har jeg 8 tegn/tab, men det kan vist ændres med 'set tabstop'.
Ovenstående link viser noget om tabs i emacs og vim.
I Thunderbird er der 8 tegn/tab, når en plain text mail skrives, men det reduceres til 4 når mailen sendes.
I en HTML mail er tegn/tab = 2 ved skrivning og forbliver 2 når mailen sendes.
Jeg bruger forøvrigt kun TAB i tabelopstillinger. I kildetekster bruger jeg spaces til indrykninger, selvom det selvfølgelig ville være nemmere med TAB. Men 8 tegn er alt for voldsomt, selv 4 kan være lovlig meget; jeg foretrækker 2.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug