Re: [MISC] Hvilke HW-producenter hjælper Linux kernen ?

On Tue, Feb 28, 2006 at 03:17:35PM +0100, Poul-Erik Andreasen wrote:

> Nu skal du ikke rette bager for smed, den sensorchip der findes til mit
> asus bundkort der har specifikationerne været kendt siden en gang i
> sommers, og Winbond der laver chippen er kendt for en meget åben politik
> de har sågar en medarbejde til at hjælpe med at skrive driver.
>
> Imidlertid er den skrevne driver kun foreløbig. der magler alle de
> avacerede funtionalitet. At tro at kernefolk straks de har et spec
> sætter sig ned skriver en driver, og det altid er fabrikanterne der
> ikke vil ud med deres hemmeligheder er helt sikker ikke rigtigt.

Ja, jeg tænkte ikke at kernefolkene straks skulle skrive en driver, men
at bundkortproducenterne sørgede for at der var skrevet en driver.
Ved at bede om driveren fra chipfabrikanten. Og i de fleste tilfælde
ville denne driver være skrevet allerede, så bundkortfabrikanten
skulle bar skrive hvilke driver der hørte til den PCI-enhed (chip-en)
han har proppet på bundkortet. Dette burde de gøre så snart de
har bestemt sig for chips på bundkortet og de tilhørende
PCI-numre.

Måske kunne det nye nationale videnscenter for software kigge
på at lave nogen indkøbsregler hvor det kræves at der er understøttelse
for Linux, det er i hvert fald noget der falder ind under emnet:
"Hvilke forhindringer er der for udbredelse af Open Source".

Hilsen
Keld