Re: [MISC] Er det ved at være slut med a t brge Linux til Danske Bank netbank?

E. Sjørlund skrev:
Michael Rasmussen wrote:
On Thu, 14 Feb 2008 11:29:24 +0100
Eskild Nielsen <sslug@sslug> wrote:

Hvordan installerer jeg M$ true type fonte på min suse10.3 boks?
Jeg kan se, at mit svar til Erling røg i INN3's bitspand hos sslug, så
jeg poster det lige igen:

Har du pakken msttcorefonts installeret (eller hvad den nu kaldes
under suse)?
Dette kan måske hjælpe:
http://www.vioan.ro/wp/2007/07/31/how-to-install-microsoft-core-fonts-on-suse-102/

Jeg (Erling, ikke Eskild, som du svarer) har true-type fonte installeret
allerede, så det er næppe det, der er problemet.

Jeg er nu kommet lidt længere.

1. Man kan ikke have addblock installeret, idet den smider alt java væk,
når banken forsøger sig i den retning. Der plejer at være en mulighed
for at acceptere en afsender i addblock, men altså ikke når det er
Danske Bank, der står for det. (I det mindste kendte hverken jeg eller
banken en vej uden om problemet bortset fra afinstallation af addblock).

2. Den videre oprettelse og validering af egen kode skal ske i felter,
der har bredden 0 tegn. Rammer man den lodrette streg i
indtastningsfeltet, kan man (effektivt skjult) skrive sin
activecard-genererede engangskode efterfulgt af den adgangskode, man nu
måtte ønske at bruge.

Efter således (med hjælp fra bankens kundeservice) at have fået oprettet
en egen-kode kunne jeg komme ind i netbanken.

Her virker udbakken ikke længere - de ved det godt.
Danske Banks ide er noget i retning af, at man ved først at oplyse
brugerID, selvvalgt kode og en kode fra aktivecardet er sikret mod alt
ondt her i verden, og hvad skal man så med en udbakke.

Eftersom TAB ikke skifter korrekt fra beløb- til datofeltet, kom jeg til
at forsøge mig med at betale 3104130208 kr i ejerafgift på bilen. Her
mente banken dog ikke, at kreditten rakte, så betalingen blev afvist.
Havde beløbet været under en million, var den gået ind som en betaling
(men nok blevet afvist senere, når de så kontoens saldo). Jeg ved ikke,
hvad de havde gjort med et beløb som 3104,50130208, banker har det jo
med at stryge afrundinger.

Hele øvelsen går ud på at hjælpe de kunder, som ikke kunne finde ud af
at bruge udbakken, men i stedet sad for hver betaling og kørte en
godkendelse med activecardet igennem. (Jeg stødte ind i en af dem i den
debattråd på CW, så de findes derude).

Den opgave kunne man have løst ved
. helt at fjerne muligheden for at godkende betalinger enkeltvis
(tvungen brug af udbakke),
. ved at lægge en solid henvisning til udbakken på siden eller i det
mindste
. ved som default og efter hver betaling, at afkrydse feltet "Læg i
udbakke".
Altså en enkelt, ren og uproblematisk måde at ændre brugerens adfærd.

I stedet har man altså valgt at lave en helt omvendt løsning og bruge
activecard-kunderne som betatestere, men en eller anden dag kommer
løsningen vel til at fungere. Måske allerede man~ana, som de siger i
Spanske Bank.

Jeg havde en længere samtale med en medarbejder, som havde fået
netbanken til at køre med Ubuntu, og som mente, at det nok var fordi jeg
brugte SuSE, at jeg ikke kunne komme igennem.
Hvad addblock har med den sag at gøre, får stå hen i det uvisse, men det
er jo ganske sigende, at en bank på den måde kan lade forskellene på de
forskellige distributioners administrative værktøjer tjene som
undskyldning for, at tingene ikke fungerer under Linux. Det er samme
java og samme Firefox jeg bruger, som den version alle andre
distributioner installerer, men fordi jeg installerer med Yast og ikke
apt-get, drake-conf eller hvad det nu hedder, så er det altså
uoverskueligt at finde ud af, hvad der sker.
Den holdning er måske det største problem i denne sag, jeg kan jo bare
køre ned i banken (20 km), og få dem til (gratis) at lægge tingene ind
til betaling.

_____

Et lille efterskrift, som ikke skal besvars alt for seriøst:

Jeg er helt uvidende om programmering i java, men her er de konklusioner
jeg kan drage:

1. Java kan ikke oplyse, hvilken version det er i.
Det er forklaringen på, at man kan lave en javaløsning, som ikke virker,
sikkert fordi, der er installeret en forkert version af java.

2. Java er aldrig bagudkompatibel.
Det er grunden til, at man ikke kan lave en java-løsning i version 1.5
som kan fungere med java 1.6 installeret

3. Java benytter sig af rutiner, som skal være installeret et helt
bestemt sted på maskinen (ikke blot i en helt bestem miljøvariabels sti).
Dette forklarer, hvorfor det er så svært at få java til at køre på
alskens Linux-distributioner, som jo kan have fundet på mange fremmede
steder at installere java.

4. Firefox skifter funktionalitet ud fra hvilket program der installerer
den.
Det er den dybere grund til, at løsninger ikke fungerer i alle
distributioner af Linux.

5. Kommercielle løsninger kræver, at der er fri adgang for alle mulige
annoncer.
Den taler vist for sig selv.

Mine konklusioner er naturligvis helt korrekte - nogle af dem kan oven i
købet have et strejf af sandhed indbygget.

Jeg kan komme ind i min Netbank efter at jeg har installeret microsoftfonte, og jeg kan se mine konti.

jeg kan ikke godkende betalinger, hverken fra udbakke eller enkeltvis - der sker simpelthen _INTET_ fra jeg trykker OK - i hvert fald ikke de første 5 minutter, og derefter har jeg tabt tålmodigheden.

Jeg har prøvet at afinstalleret ad-block-plus det gør ingen forskel!

Jeg efterfølgende sendt en mail til danske bank og fortalt at jeg synes det er en kedelig 'forbedring' de har lavet.

/esni