Re: [MISC] Digital signatur svær at vedlige holde

Steen Jensen skrev:
Jørgen Heesche skrev:
Jeg har bestilt en digital signatur til levering med post, men har ikke modtaget den endnu. Mit spørgsmål er nu om der ikke er alt for mange problemer med digital signatur.
I artiklen Færdig med TDC's digitale signatur (21. oktober 2007)
http://www.version2.dk/artikel/4567
fortælles om store vanskeligheder med at signaturen udløber. Før udløbstidspunktet kommer der en meddelse om signaturen skal opgraderes.
Det kunne gøres ved blot, at trykke på et medfølgende link.
Men signaturen var allerede spærret !!!
Det var Firefox i Windows, der gav problemet.
Internet Explorer kunne klare sagen.
Det kunne se ud til at digital signatur i linux i det lange løb kan blive vanskelig at vedligeholde. Er der nogen kommentar til det?

Den digitale signatur i sin nuværende form skal, såvidt jeg husker kun holde et år endnu, hvorefter der kommer en ny signatur. Det var jo TDC, der vandt første udbud, og det har ikke fungeret efter hensigten: at alle naturligt ville vælge at bruge den.

Næste udbud bliver muligvis et samarbejde mellem TDC og PBS/bankerne, og jeg så lige i går en nyhed om, at det måske bliver med engangskoder som set hos Jyske Bank.

Det lykkedes mig at få den installeret i Firefox på Win XP, selv om TDC på det tidspunkt havde problemer med den nyeste java og mente, jeg burde installere en gammel version. Jeg har installeret den efter en specialopskrift, så den kan anvendes uden problem både i Firefox og MSIE.

Sygeforsikringen Danmark var det første private firma, der udarbejdede en løsning, så medlemmerne kunne betjene sig selv med digtal signatur, men der var stort set ingen, der brugte den, hvorefter de lavede en løsning til bank-id, og den var en succes.

Se mere om den kommende digtale signatur

http://www.computerworld.dk/art/45197?a=block&i=187&pos=1&bpos=3

--
Med venlig hilsen
Steen Jensen