Re: [MISC] Digital signatur svær at vedligeholde

On Tue, Apr 08, 2008 at 10:00:32 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> Jeg har bestilt en digital signatur til levering med post, men har ikke
> modtaget den endnu.
> Mit spørgsmål er nu om der ikke er alt for mange problemer med digital
> signatur.

jeg har brugt det næsten siden starten (vistnok før Firefox...)

Det største problem jeg har oplevet er at TDC's vejledninger
ikke bliver opdateret når TDC lavede ændringer, og så havde jeg
problemer hvis jeg gjorde som det stod i vejledningen.
Så jeg bruger nu  perl-scriptet:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/signatur/2006_10/msg00016.html
for at få en pkcs12 fil som kan importeres eller gemmes.

> I artiklen Færdig med TDC's digitale signatur (21. oktober 2007)
> http://www.version2.dk/artikel/4567
> fortælles om store vanskeligheder med at signaturen udløber. Før
> udløbstidspunktet kommer der en meddelse om signaturen skal opgraderes.
> Det kunne gøres ved blot, at trykke på et medfølgende link.
> Men signaturen var allerede spærret !!!

Det har jeg ikke oplevet, undtagen man venter for længe med at forny
så signaturen allerede er udløbet.
(opgraderde senest juli-aug. 2007)

> Det var Firefox i Windows, der gav problemet.
> Internet Explorer kunne klare sagen.

Jeg bruger ikke windows til digital signatur, så det kan ikke
udelukkes at det ikke virker under windows  ...

> Det kunne se ud til at digital signatur i linux i det lange løb kan
> blive vanskelig at vedligeholde. Er der nogen kommentar til det?

dvs. du bruger et windows eksempel på at konkludere at
det ikke vil virke i linux ?

Ser du på signatur-listen så har der aktiv været arbejdet for
at den digitale signatur også skal virke med linux, listen
blev faktisk oprettet til dette formål.
Problemet er mest at TDC sidenhen har lavet lidt om
hvordan man får fat i pkcs12 filen og har pakket data ind i html,
og tilføjet javascript og java. Desværre er det øjensynlig ikke altid
blevet lige godt testet og vejledninger ikke opdateret
for non-"IE/Windows" brugere.

--
jeg har lagt et tip om pkcs12 filer og skat.dk på:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/signatur/2008_04/msg00000.html