Re: [MISC] OT: Hvad har Danmark bidraget med til verdens teknologi samfund?

Michael Schmidt skrev:

On Tue, 27 May 2008 19:26:12 +0200, Jakob Bruun Hansen <sslug@sslug> wrote:

<klip>
Hvis det er molekylærbiologer, kunne du jo nævne novo nordisk, og udviklingen af insulinproduktion til diabetesbehandling. Jeg ved ikke, om det er deres opfindelse, men de havde vist en finger med i spillet hen af vejen.
Jeg er ansat i Novo Nordisk, så de udenlandske kontakter jeg kommunikerer med kender (som regel) allerede Novo og insulinmarkedet ganske godt. Novo kan vist ikke tilskrives "opfindelsen" af insulin, men bærer hele (næsten da) æren for at metoden til massefremstilling og ensartet kvalitet.

Ok, tak for opdatering.

Og når Niels Bohr bliver nævnt, skal hans søn og nobelprismodtager Aage Bohr da også med. Overordnet har Niels Bohr Institutet spillet en central rolle i udviklingen af kvantemekanik og kernefysik i store dele af det tyvende århundrede.

Og så er Tycho Brahe vist ikke blevet nævnt? Han er måske ikke så kendt i udlandet, men han spillede faktisk en vigtig rolle for den naturvidenskabelige revolution.
Nåh ja "Sølvnæsen" må vi da heller ikke glemme. :)

Selvom nogle svenskere påstår har var svensk... fordi Østdanmark senere blev til Sydsverige :) Men folk dengang havde formegentligt alligevel ikke noget koncept om "nationalitet". Det er sådan noget romantisk pladder vi har fundet på senere...

Det er svært ikke at undres over hvordan det kan være vi er "klassen klovn" i EU hvad angår tilvækst i vidensvirksomheder per indbygger, når nu vi har en så solid historie indenfor netop samme område.

Enig! Jeg kunne komme med nogle bud, men jeg har det lige så godt :-)
(I øvrigt lyde det farligt at sammenligne tilvækst. Starter man fra nul får man let nogle høje %-tal)

Du kunne også nævne energisektoren: Danske vindmøller, Vestas, LM Glasfiber. Vi har også bygget nogle af verdens mest energieffektive kraftvarmeværker, f.eks Avedøre 2. Jeg tror også der var en der nævnte Danfoss.

Jakob