Re: [MISC] Tanker om root-password

Jim Oksvold wrote:

> Dypest sett er de rett nok brukere som kunne lære, men de er uvillige.
> Det finnes ikke noe slikt som manglende evner, bare uvillighet.
> De er uvillige til "tvunget til at lærer nogle ganske elementære ting".

Så er de efter min mening bedre tjent med slet ikke at bruge Linux
(eller computere for den sags skyld). Det kan da ikke være rigtigt, at
man skal falde på maven for den slags brugere, og ofre gode principper
på turen ned.

> Det finnes en liten del nye brukere som kun ønsker det elementære
> uten noen som helst lærekurve - Null Lærekurve.

Klart nok, jeg har mindst 10 af dem på en lille skole - men de skal jo
heller ikke installere Linux på en computer, de skal have den serveret,
let tilgængelig og lige til at løbe ud på nettet med uden at brække
benet undervejs. Skulle de en dag finde på at købe en computer, må de
hente hjælp, hvor de nu kan.

> Da er felles passord for Root og bruker en politisk ukorrekt mulighet.

> Det finnes virkelig slike brukere som ikke våger spranget fra XP til Vista.
<snip>
Fint nok, men igen, det er da ikke dem, der skal lokkes til selv at
installere styresystemet, de skal til nød købe en præinstalleret
maskine, og have forretningen til at lægge de relevante password på den.

I en verden, hvor stort set den eneste adgang til at tjene penge på
Linux er support, er det vel relevant nok at sørge for, at supportere
kan få lidt at lave :-)