Re: [MISC] Tanker om root-password

Jim Oksvold wrote:

> Linux har nådd inn til de dumme brukere.
> Derfor er denne tilpasningen utført.

Dumme (i betydningen ukyndige, uvidende) brugere forbliver da dumme,
hvis de ikke bliver tvunget til at lærer nogle ganske elementære ting.

Jeg tror ikke på begrebet "dumme brugere", det giver ingen mening
overhovedet. Hvis en bruger kigger på Linux, har han jo allerede
diskvalificeret sig som "dum bruger". (Dumme distributører er nok mere
dækkende her.)

Vista-brugere tvinges til at lære, at der er forskel på administrator og
bruger, når MS tør indføre en minimal fornuft, hvorfor i alverden skulle
SuSE så sænke niveauet?

Der er - som Martin skrev - alene tale om en default-værdi, det jeg ikke
forstår er, hvorfor man som default skal kræve en større indsigt (kun en
tåbe bruger samme password) end godt er, i stedet for som noget helt
naturligt, at lede brugeren igennem den rigtige og hensigtmæssige
fremgangsmåde.
Skulle man komme med en ordentlig forbedring, så ville man afvise brug
af samme adgangskode for root og den første bruger, se det ville give
mening.