Re: [MISC] Tanker om root-password

>  Dumme (i betydningen ukyndige, uvidende) brugere forbliver da dumme,
>  hvis de ikke bliver tvunget til at lærer nogle ganske elementære ting.

Dypest sett er de rett nok brukere som kunne lære, men de er uvillige.
Det finnes ikke noe slikt som manglende evner, bare uvillighet.
De er uvillige til "tvunget til at lærer nogle ganske elementære ting".

>  Jeg tror ikke på begrebet "dumme brugere", det giver ingen mening
>  overhovedet. Hvis en bruger kigger på Linux, har han jo allerede
>  diskvalificeret sig som "dum bruger". (Dumme distributører er nok mere
>  dækkende her.)

Nei, du tar feil. Det som stemte for 2 år siden er i forandring.

Det finnes en liten del nye brukere som kun ønsker det elementære
uten noen som helst lærekurve - Null Lærekurve.
Da er felles passord for Root og bruker en politisk ukorrekt mulighet.

>  Vista-brugere tvinges til at lære, at der er forskel på administrator og
>  bruger, når MS tør indføre en minimal fornuft, hvorfor i alverden skulle
>  SuSE så sænke niveauet?

Det finnes virkelig slike brukere som ikke våger spranget fra XP til Vista.
Nei de er ikke i flertall men senkning av lærekurven vil de - helst en
helt flat lærekurve.
De er altså blant de brukere som ikke kunne drømme om å installere
Adobe Acrobat Reader
på Win XP på egen hånd.
Hvis du kopierte inn en Knoppix på harddisken og ikke fortalte dem at
det finnes annet her i verden så ville de muligvis være lykkelige med
det.
De er altså ene og alene brukere. Uvitende brukere som ikke lar seg tvinge :-)
Omtrent som bileiere som ikke etterfyller olje og luft. Bare drivstoff :-)
Panseret på bilen kunne vært sveiset igjen - De ville aldri finne ut av det.
Tanken på at det finnes noe inne i frontstykket foran pedalene ville
ikke streifet dem.
Det er best at Nerder venner seg til denne utopiske tanken så tidlig som mulig.
Ja - Jeg vet det er vanskelig - Det er meget mulig at fenomenet er
mere utbredt i Oslo Vest enn i Fredriksberg - Så lenge det varer :-)

Jeg husker fremdeles ordene fra en Dansk datalærer i Oslo omtrent 1998
- "Nordmænd har mange nye datamaskiner, men som regel kan de lite om å
bruke dem."
Det er sant den dag i dag. Innkjøp av datamaskiner skjer etter innfallsmetoden.
Hurtig og galt - Som regel :-)

Mvh
Jim Oksvold