Re: [MISC] Tanker om root-password

>  Klart nok, jeg har mindst 10 af dem på en lille skole - men de skal jo
>  heller ikke installere Linux på en computer, de skal have den serveret,
>  let tilgængelig og lige til at løbe ud på nettet med uden at brække
>  benet undervejs.

Break a leg :-)

> Skulle de en dag finde på at købe en computer, må de
>  hente hjælp, hvor de nu kan.

Giv dem en Skolelinux skive med hjem :-)
Tidlig krøket....
Noen få er potensielle administratorer.
Omtrent 1 av 60 elever muligvis?
Noe slikt.

>  Fint nok, men igen, det er da ikke dem, der skal lokkes til selv at
>  installere styresystemet, de skal til nød købe en præinstalleret
>  maskine, og have forretningen til at lægge de relevante password på den.

Det er ikke snakk om forretninger her i Oslo - Snarere gode naboer
som kanskje ikke er tilgjengelig 2 år senere.
Da er root passordet godt å ha.

>  I en verden, hvor stort set den eneste adgang til at tjene penge på
>  Linux er support, er det vel relevant nok at sørge for, at supportere
>  kan få lidt at lave :-)

En kjettersk tanke :-)  Det er ikke nok kvalifisert arbeidskraft i Norge.
Da blir Ubuntu 8.04 LTS å foretrekke.

Jeg banner på at neste uke kommer en 10 år gammel gutt til å spørre om jeg kan
installere Linux på en maskin til.
Da får han en Ubuntu 8.04 LTS i hånden og grei besked om å installere selv
som elev 123456.
Han kommer til å klare det - Det hans eneste mulighet. Do or Die :-)
Vertikal lærekurve :-)
Prøve og feile til han klarer det. Da legger han inn flash selv (det
har han klart tidligere).
Så er det ut på Internett og 123spill :-)
Det er gulroten :-)
Og det beste? - Han får total sikkerhet om at uten å forstå engelsk så
er han helt fortapt.
Det er motivasjon til å lære :-)

Mvh
Jim Oksvold