Re: [MISC] Tanker om root-password

On Wed, May 7, 2008 at 10:31 AM, "E. Sjørlund" <sslug@sslug> wrote:
> Jeg har siddet og leget med openSuSE 11 - beta2.
>  Under installationen foreslås som default, at man lader bruger og root
>  have samme password.
>  Er det kun mig, der synes, at dette er en usædvanligt dårlig ide?

Umiddelbart ... så ja

Som altid med sikkerhed, så er der en masse afvejninger man skal
foretage. Normalt vil det være en god ide at lade root være et totalt
unikt password. Men hvad nu hvis du bruger denne meget sjældent,
hvilket betyder der er en risiko for at du glemmer den, hvilket gør
nogen mennesker noterer den ned. Er det så ikke bedre at de er ens, så
det er nemmere at huske. Men så kan man jo bare have et sæt af
passwords, som man kan bruge til forskellige ting, afhængigt af
situation og niveau af sikkerhed. På den måde kan man sikre sig at man
ikke glemmer div. passwords. Men så igen, hvis den bruger har sudo
rettigheder så er det totalt ligegyldigt om passwords er ens eller ej.

Det er ikke nemt .... :)

mvh
Martin Hjort Eriksen