Re: [MISC] Tanker om root-password

"E. Sjørlund" wrote:
> Jeg har siddet og leget med openSuSE 11 - beta2.
> Under installationen foreslås som default, at man lader bruger og root
> have samme password.
> Er det kun mig, der synes, at dette er en usædvanligt dårlig ide?

Det har været diskuteret ret meget :-)

Tanken er at:
- de fleste openSUSE-brugere alligevel bruger samme password, så de sparer
et par klik. En væsentlig del af årsagen til det hele er jo at folk jamrer
over at de skal trykke "næste" lidt flere gange i openSUSEs installer end i
Ubuntus.
- de kører en single-user hjemmedesktop uden remote adgang og uden stor
grund til frygt for at ondsindede crackere får fysisk adgang til maskinen.
- ét sikkert password er bedre end to usikre (husk på at openSUSE
installeren punker folk hvis de bruger simple passwords)
- dem der har brug for større sikkerhed, kan nok selv finde ud af at sørge
for det.

De vil ikke bruge den default i enterprise-produkterne hvis det er nogen
trøst.

På en måde kan man vel også sige at Ubuntu bruger samme password, med sudo,
og det har jo ikke afstedkommet de store bekymringer.

Min personlige holdning er at det er en dårlig ide, men ikke så meget fordi
jeg tror det vil gøre nogen forskel sikkerhedsmæssigt, men fordi jeg tror
det bliver forvirrende for folk senere at root-brugeren er blevet
oprettet "bag deres ryg", jeg tror det vil gøre det sværere for dem at
forstå konceptet med en særlig root-bruger.