Re: [MISC] Harddisk historie 1991-2011

On Fri, 12 Aug 2011 10:04:44 +0200
Frank Damgaard <sslug@sslug> wrote:

> Tja, har du prøvet wikipedia, jeg fandt følgende:
>

> http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA
> http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#IDE_and_ATA-1
>
> De tidlige versioner kom i 1986 fra Western Digital
> så vidt jeg kan læse på den tyske wikipedia er det først 1989
> at ATA-1 kom:
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/ATA/ATAPI#Versionen_des_ATA-Standards
>
> så der skal vist graves videre:
> Foklaringen skal måske findes i at den første IDE fra WD / Compaq
> var ST506 som mere var en forløber for ATA interfacet ; dette i
> 1984:

> [...]

  Tak for reaktionerne! Jeg er kommet i tanke om at vi havde en
650MB harddisk i et gammelt (men velfungerende HP3000 system i
1990) og jeg ved jo godt at man kunne lave større diske som solgtes
i dyre domme, oftest med SCSI interface, men det var specielt normen
for PC-diske, som jeg ville høre mere om (link til Wikipedia
hjælper), for hvis man skal skrive noget om det, skal man vide, hvad
der var det gængse, ikke alt for kostbare harddisk grej.

--
Donald Axel <sslug@sslug>

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-10-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]