Re: [MOEDE] Opfølgning på mødet i mandags.

Den Mon, 13 Jan 2003 14:33:01 +0100, skrev Frank Damgaard:

> Det jeg ikke helt fik fat i, er hvad det skulle bruges til. Et web-forum
> giver mulighed for at f.eks. registrerede brugere kan skrive indlæg i
> tråde, og moderatorer der kan rette/slette alt.

Hvorfor Wiki?
=============
Mit forslag til at anvende Wiki kunne være som det er blevet gjort hos
www.braindump.dk, hvor brugeren kan tilføje til en vejledning i
forskellige konfigurationer til en linuxbox. Forslaget gik på at lave
vejledninger for nybegynder som har fået installeret linux, men mangler
hjælp og støtte til at komme op ad den stejle stige som linux godt kan
være, når du begynder at anvende det.

Er jeg kommet i tvivl?
======================
Men jeg må indrømme, at jeg er kommet lidt i tvivl, for på den måde
_kan_ jeg være med til at undergrave linuxbøgerne, og det har jeg ikke
lyst til at være en del af. Omvendt mener jeg linuxbøgerne ikke tager
brugeren ved "hånden" som det f.eks. gøres gennem bøgerne fra
gnuskolen.

Hjemmesiden med Wiki skulle være et suppelement til studiegruppen,
således at erfaringerne herfra kunne "bredes ud til flere". Men som sagt
er jeg kommet i tvivl om det er en god ide. Måske fortryder jeg helt at
jeg har sagt det.

Overlevelsesguide for nybegynderen!
===================================
Det som jeg godt kunne tænke mig, er, at være med til at hjælpe den nye
linux bruger gennem de værktøjer som man oftes støder på, når man
skal have sin linuxbox til virke som primært OS.

Det kunne gøres på flere fronter:
* Ved disse studiemøder
* Måske kunne man lave en linuxbog, som tog afsnit fra nogle af de andre
linuxbøger, hvor fokus var på nybegynderen.
* Samle materiale (links?) sammen som i forvejen findes på nettet, og
dermed lave en "begynderbog".
* Rune har fortalt mig, at der på sslugs-sider også findes begyndertips
(hvor ved jeg ikke), men måske kunne disse bruges?
* På sslug.uddannelse er der de sidste dage talt om kurser. Måske kunne
man lave små, korte introduktionskurser for nybegynderen i forbindelse med
disse studiemøder(?)

Findes der en konklusion?
==========================
På nuværende tidspunkt er jeg ikke sikker på, om det jeg foreslår også kan
gennemføres. Jeg vil bare gerne hjælpe.....

Jeg vil gerne være med til at starte en studiegruppe op i
Roskildeområdet/Roskilde Handelsskole (måske), hvor interesserede kunne
møde op f.eks. den 3. mandag i hver måned.
I første omgang vil jeg begrænse min tilslutning til de næste 3-4 måneder
og se hvor det fører os til. Herefter kan man tage stilling til, hvad der
skal ske.

Jeg vil meget gerne uddybe mere af det jeg har skrevet, hvis der er nogle
forslag eller spørgsmål.

Med venlig hilsen
Morten Therkildsen