Re: [MOEDE] GnuPG - Web of trust - Keysigning

On Wed, 12 Feb 2003 19:33:29 +0000 (UTC)
Jesper Krogh <sslug@sslug> wrote:

> Det kunne være fedt hvis der er nogle der er kloge på det her
> krypterings ting. Nu har jeg brugt en halv dag på at sidde og kigge på
> hvordan det virker men det er IMHO en lille smule uoverskueligt. Det
> endte med at jeg lurede at man skal igang med noget keysigning for at
> det reelt kommer sikkerhed i det.
>
> Det kunne vel være et hit med et halvaftens møde hvor der blev
> forklaret om principperne bag GnuPG og Web of trust, hvor vi så
> sluttede af med at signere hinandens nøgler.
>
> ( Inspireret lidt af Hans Schou's link til "GnuPG Keysigning Party
> [...]
I sikkerhedsforum regi, plejer vi at have en der modtager fingerprint af
nøglerfra folk der ønsker at deltage i keysigning party delen af mødet.
Disse fingerprint's bliver så printet ud på et stykke papir - og man
skal så selv møde op med sin nøgles fingerprint på papir og et pas eller
kørekort.

På den måde kan man verificere at det er den korrekte nøgle. Når dette
er gjort bruger man f.ex. gpa (GUI tool) til at sign'e / aka.
underskrive den nøgle man lige har verificeret og uploader så nøglen til
en key-server. Derefter vil folk der henter personens public key, kunne
se hvem der har verificeret nøglen som værende ægte og tilhørende den
angivne person/emailaddr - og hvis man selv har verificeret en af disse
- ved man at man kan stole på nøglen (da man jo har valgt at stole på
vedkommende der har verificeret nøglen).

Det er vistnok en stor gang bavl - men jeg håber det er bare lidt
forståeligt :)

--
Regards,
Klavs Klavsen

--------------| This mail has been sent to you by: |------------
              Klavs Klavsen - Open Source Consultant
            sslug@sslug - http://www.EnableIT.dk

    Get PGP key from www.keyserver.net - Key ID: 0x7E063C62
Fingerprint = 2873 188C 968E 600D D8F8  B8DA 3D3A 0B79 7E06 3C62
Open Source Software - Sometimes you get more than you paid for.