Re: [MOEDE] Møde foreslag - nis, automount

   Til Jakob Oestergaard (og andre interesserede)

   Tak for kommentarer. Jeg har læst din RAID HOWTO med stort udbytte i
forbindelse med, at jeg ville se, hvordan man kan få en postgres database
til at arbejde med store datamængder, og sikre data ved at have dem på
fx. hot-swappable hardware RAID-1 eller software RAID på en NFS-mounted
Linux-disk-server med mange diske.

   Det lyder, som om du kender meget til den problematik. Jeg har også
fundet en Linux-Multi-disk-HOWTO. <http://www.nyx.net/~sgjoen/disk.html>
Det er et stort emne. Jeg vil sige lidt om det på foredraget d. 13/5,
men det er svært for mig!

   NFS spiller en stor rolle i denne sammenhæng. Jeg har set clustering
på AIX opbygget med NFS. Kommunikation af data og queries blev varetaget
af rsh og pipes. Sikkerheden lå i afskærmning (og lås på døren).

   Men jeg kan altså ikke dy mig for en kommentar:

On Mon, 28 Apr 2003 21:21:52 +0200
Jakob Oestergaard <sslug@sslug> wrote:

> Jo mindre brugeren kan pille i systemet, jo mindre kan han/hun ødelægge.

Tillid er et fy-ord i dag. Men hvorfor ikke give folk et system,
som de kan ødelægge uden-for-arbejdstiden. I øvrigt er det, som jeg
tænkte på, en lidt anden situation, nemlig den, at fx. en bank skal
sikre deres transaktions-system mod fejl og bevidst spionage.

> Det, der er vigtigt, er, at brugeren kan bruge systemet til de
> arbejdsopgaver, der foreligger.

Giv dem en terminal (uden blæser) - jo, de flade klienter og
X-terminaler har da i høj grad en berettigelse ud over at sælge
høj-hastighedsnet. Grunden til at man bruger Linux som X-terminal
(nogle steder) er vel, at det er nemt og effektivt.

> Sådan er der ihvertfald nogen der tænker. Sjovt som 1960'erne er ved at
> komme på mode igen  ;)

Man kan efter min ringe mening ikke reducere 1960-75 til noget
med hash og blomster. Det var en reaktion på løgnene i 1940++.