Re: [MOEDE] dogme-databaser (was: Postgres-Mange løse ender

On Thu, 15 May 2003, donald_j_axel wrote:

>    I postgres foredraget var der jo mange løse ender:
> SQL schema, interface via PHP, eksempler på GUI front
> ends m.v.
>
>    Er der interesse for det, så vil jeg under mit arbejde
> samle op til endnu en SSLUG præsentation, denne gang af
> Postgres, web content management og php.

Det tror jeg helt klart der er stemning for.

En anden ting som jeg også tror ville være en rigtig god idé er et
foredrag om grundlæggende databasedesign. Her tænker jeg på entitets
diagrammer og sådan nogle kedelige ting. Fakta er jo at man senere
bliver meget ked af det hvis ikke ens data er så konsistente som de
burde være (græd først, eller græd meget - senere).

Jeg har erfaret at der nogle der kender funktionen "ALTER TABLE..", og
så er det jeg bliver lidt bange for at de laver "dogme-databaser".
Tilsvarende er der nogen der PhpMyAdmin, PgAdmin og hvad de ellers
hedder, og de er da meget sjove til at sørfe lidt rundt i en DB, og
også til at lære SQL. Men til rigtigt design synes man skal passe lidt
på.

Jeg har aldrig læst en bog om emnet, så jeg ser gerne hvis nogle andre
tilbyder sig til sådan et foredrag.

mvh/hans