Re: Re: [MOEDE] Speex - Hyggemødeforslag (stor forkromet plan :)

On Fri, 23 May 2003, Gitte Wange wrote:

> En grundlæggende gennemgang af systemet burde max. tage en ½ time
> (mit gæt). Og så banker vi en test af.

Jamen så kunne det vel godt lade sig gøre.
Jeg skriver til ham.

> Det lyder spændende :-)

Ja, og så er det jo også en form for streaming, her er det bare din
egen stemme (telefon over IP, VoIP) det drejer sig om.
Gnomeeting og ohphone er hægtet på projektet.

> Noget vi kan bruge til møderne?

Nu er det altså ret bleeding edge, så jeg vil ikke bare lige lægge
lydfiler ud i speex. Men der er selvfølgelig god mening i at lægge
et foredrag om Speex ud i speex-formatet.

Filerne fylder noget mindre. En lille hurtig test
af 16000 Hz mono:
-rw-r--r--    1      18K May 23 12:50 wb_male.ogg -q -1
-rw-r--r--    1      11K May 23 12:52 wb_male.spx -q 4
-rw-rw-r--    1     208K May 23 12:37 wb_male.wav

Kommer speex ned på 9K i quality 3, så er lyden ret meget ødelagt,
så der skal lyttes en del til det man laver. I nogle tilfælde vil man
dog have en 8 timers optagelse, hvor kvailiteten ikke er så væsentlig,
men filstørrelsen betyder mere.

Tænk ikke på om det lyder godt, men om det lyder godt nok.

> Mit foredrag var ikke tænkt som en præsentation af mit system som
> sådan men som en præsentation af hvordan der kan streames fra
> medlemsmøderne så det ikke altid hænger på mig.

Den kan jeg godt følge dig i.

mvh/hans