Re: [MOEDE] dogme-databaser (was: Postgres-Mange løseender

On Sun, 18 May 2003, donald_j_axel wrote:

> Det er en god ide, jeg kan jo prøve at spørge omkring for at se om
> der er nogen, som ved noget om det og enten kan fortælle selv eller
> hjælpe mig igang.

Jeg ser nu at Sparre har sat dig på i oktober til noget om
"Dogme-databaser og mere om PostgreSQL". For at lokke nogle til som
ikke lige nødvendigvis bruger PostgreSQL, var det måske en idé at
udelade en speciel SQL-implementation.

Dogme-databaser kan også laves med ASCII-filer.

> Jeg har (selvfølgelig) nogle gamle database-design liggende fra
> tidligere arbejde, men har mere lyst til at begynde på en frisk. Med
> eller uden dogmer!

Efter vores anden server er kommet op igen, har jeg et godt eksempel
på et design der mangler to (eller måske flere) tabeller:
http://linux.dk/support/bank/webbank.png
http://linux.dk/support/bank/dbmanual.html

Jeps, jeg bruger "SELECT DISTINCT..", hvilket kunne undgås ved at
tilføje to tabeller mere. Nu havde jeg så kalkuleret med at der ikke
var så mange der ville rapportere to eller flere gange, og det er
sådan set OK. Men det forskellige antal af browser-versioner kom noget
bag på mig. Helt dogme-database er det jo ikke, da jeg rent faktisk
havde tegnet designet inden jeg gik igang.

Hvis du eller anden kan fortælle om de grundliggende ting i db-design,
vil jeg gerne gennemgå hvordan ovenstående database er designet og
hvilke tanker der ligger til grund for det. (og så min dovenskab med
ikke at gide at have de to tabeller mere ;-)

..
Begrebet "dogme-database" har jeg fra Mogens Nørgaard. Det dækker
egentlig blot at man designer sin database imens man skriver sin kode.

mvh/hans