Re: [MOEDE] dogme-databaser (Lidt OT)

Mon, 26 May 2003 10:00:44 +0200, Peter Makholm <sslug@sslug>
skrev:
[klip]

> Jo, ganske på samme måde som dogmefilm er i modstrid med de
> normalt praktiserede regler for god filmkunst. eXtreme Programming
> er nok også i strid med de former for god programmering som jeg
> har lært. Sådan er der så meget udvikling der kommer af at gå imod
> strømmen.

Måske ikke ligefrem imod, men en alternativ vej (som ordsproget med
at vælge den mindst befærdede vej ud af to mulige)

Jeg er ikke programmør, men udfra hvad jeg har hørt og fået forlæst
om XP (!M$) er dogmet her at der med faste tidsintervaller laves et
compile af alle kodefragmenter i et givet projekt for at kunne
funktionsteste og debugge under udviklingsprocessen. Alt sammen for
at nedsætte udviklingstiden og forhåbentlig højne kvaliteten.

DB-design sker (forhåbentligt) sjældent udfra en mængde af ukendte
data; hvorfor hen-ad-vejen-design, på mig, virker som sjusk.
En analyse af eksempeldata bør være det første skridt i al DB-
design.

> Egentligt sjovt at Dogme næsten har fået modsat sin betydning. Det
> betyder egentligt et sæt veletableret regler (doktrin), gerne
> opsat af en egentlig autoritet, mens det nu nærmest betyder
> 'følger regler der går imod de veletablerede regler'.
>
> Hmmmm, gad vide om der er tilfælde på denne før de danske
> dogmefilm.

Dogme-brødrenes filmregler blev svjv til som oprør mod den
ensartethed, der var opsået af at alle vil ligne de andre, samt at
det levende og virkelige i filmningen var forsvundet.
Så det var ikke at gå imod reglerne, men at gå imod normen/defacto.

/Zmit