Re: [MOEDE] Mødeforslag

On Tue, Sep 21, 2004 at 11:38:07PM +0200, Kristian Vilmann wrote:

> Skal jeg lægge din klaptop ned med et par klienter?

Ja, gerne:-) Jeg vil gerne lægges ned. (Roll me over, in the clover)
Min 1 år gamle laptop er hurtigere end min klid-maskine, og har før
fungeret som server ved install-parties. Den kan fint fungere som
install-server. Anyway, det vil da være bedre med en rigtig server
men det skal altså være en rigtig server med SCSI og raid og sårn.
Ellers er en bærbar ca lige så god, og meget nemmere at slæbe rundt på
og sætte op.

Jeg tror gerne at du ikke kan få 100 Mbit ud af en bærbar ved 4
klienter, men du kan godt få noget der er meget større end 10 Mbit,
i hvert fald 30 Mbit. Flaskehalsen er diskakcesser til filsystemet
så vidt jeg kan se. Jeg stiller gerne op til en prøve, fx til installfesten.

> Det passer ikke. Udenfor arbejdstid har jeg downloadet med mindst 10 Mbit/s.

Jeg siger bare hvad der har været min oplevelse de seneste måneder
og ud fra to-tre gange jeg har prøvet at downloade større filer derude
på Symbion. Jeg synes iøvrigt at 10 Mbit er for lidt.

> Og du vil installere fra et trådløst net?
> Hvor mange ubekendte har du lyst til at arbejde med?

Jeg fraråder at installere over Symbions trådløse net.
Der var nogen her på listen der indikerede at ikke alle havde trådløst
og derfor skulle vi bruge hubs/switche - indikerende at en del skulle
bruge trådløst.

Jeg synes godt man kunne installere over DKUUG trådløse net hvis der var
en server på lokalnettet, og man har et .11g kort. 11b er for langsomt -
eller du vil få en langt hurtigere installation ved at bruge 100 mbit
kabelforbindelse.

> Nej. Hør nu efter!
> Det koster ikke noget. Der er DHCP-adresser til fri afbenyttelse.

Talte med Benedicte Jørgensen og Arne, Symbion. Ja det er rigtigt at
fastnetforbindelserne i mødelokalerne er gratis. De kører DHCP lige som
de trådløse, og man trækker et IP-nummer som for de trådløse på en maskine
i indgangshallen. Der er vist 10 Mbit ud af huset, og man garanteres 2
Mbit - så mine oplevelser med 2 mbit har været nogle aftener hvor der
har været pæn brug af nettet. Dvs vi kan ikke være sikre på at nettet er
nogenlunde uudnyttet om aftenen. Jeg mener det er 3 gange jeg har
forsøgt mig og alle tre gange har jeg kun fået 2 mbit.

Hilsen
Keld