Re: [NOVICE] Virus

On Fri, Jun 30, 2000 at 00:21:56 +0200, Allan Olesen wrote:

> Mit budskab er, at Linux tildeler brugeren tilstrækkeligt mange
> rettigheder til, at en _tilsvarende_ virus - i samarbejde med lige så
> dumme brugere og brugervenlige mailklienter - vil kunne anrette lige
> så meget skade under Linux, som ILOVEYOU gjorde under Windows.

Tja , virus mv. kan som "root" gøre samme skade som
hvis jeg logger ind som root og skriver :

  cd /
  rm -r slettes_dir *
                  ^^

Fejl 1)  jeg er logget ind som root
     2)  jeg laver ikke backup

Så at bruge root så lidt som muligt er en fornuftig regel,
og dernæst at lave backup.

Dette er dog ikke altid nok, så mener man at der er "farlige" mail
så kan man jo oprette en speciel bruger til blot at læse post/news.
(og ikke sætte "other" til at have skrive rettigheder på sine vigtige filer)

Men egentlig er problemet at man kan udføre generel kode fra
mail/news programmer. En helt unødvendig og tåbelig tankegang,
som ikke engang giver særlig meget brugervenlighed.
Noget andet er hvis lyd/billed/regneark mv. kan åbnes med passende
"sikre" programmer til at vise indhold. Og disse programmer må så
helst ikke have alt for avancerede "script" muligheder indbygget.
(som word-makroer mv.)

Hvis alle brugere blot kunne nøjes med
at anvende "mutt/elm/slrn/tin/pine/...." :)