Re: [NOVICE] Virus

On Fri, 30 Jun 2000 23:57:07 +0200, Frank Damgaard
<sslug@sslug> wrote:

>Tja , virus mv. kan som "root" gøre samme skade som
>hvis jeg logger ind som root og skriver :
>
>  cd /
>  rm -r slettes_dir *

Pointen er igen, igen, igen, at ILOVEYOU ikke havde brug for
root-adgang, for den slettede kun brugerdata, sendte nogle mails og
ændrede startsiden i webbrowseren - og det kan gøres som almindelig
bruger.

Systemet med root/almindelige brugere beskytter os derfor overhovedet
ikke mod en Linux-variant af ILOVEYOU. Man kan være heldig, der ligger
nogle .jpg-filer i en anden brugers lokale bibliotek, men det er også
den eneste fordel i forhold til Windows.

Det, der beskytter os, er:
 - mangel på udbredelse
 - uensartede opsætninger
 - mangel på dumme Linux-brugere
 - mangel på postklienter, som tillader brugerne at
   afvikle vedhæftede filer ved at dobbeltklikke på dem.

Som Peter Makholm også har skrevet:
Alt det vil ændre sig, hvis Linux bliver verdens mest udbredte OS i
stedet for Windows.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Postet fra Agent - den bedste newsreader til Linux.