Re: [NOVICE] Virus

Frank Damgaard wrote:

(cut)
> Om man skjuler  en .exe fil som billede-ikon som man klikker på
> eller den auto-startes er omtrent lige slemt.
> Det bedste er hvis man ikke kan udføre programmer overhovedet fra
> sit mail-program.

Er det ... der er mange ting der snakker med det du siger - bla. tid og
penge - hvad skal man gøre hvis man modtager massere af vedhæftede
dokumenter på sit arbejde og hele tiden skal gemme vedhæftningen på
disken (og hvor) så finde det program der skal bruges for at åbne det og
så finde det og derefter gemme det igen (ikke noget nyt i det) finde sit
mail program finde mailen og replyen på den (hvis det ikke er for
automatisk i.flg. din mening) finde filen og vedhæfte den og senden den
igen.
Hvis man kan dobbel-klikke på dokumentet kan man spare en del tid ved at
gemme, starte program, finde filen og finde filen ved reply på mailen...

En tanke vedr. automatik og "smarte" mail programmer:

Som vi alle ved er automatik en dejlig ting - det har bla. bragt
computeren frem i verden, samt en masse andres forbrugsgoder... hvis man
ikke har autumation kan man ikke bruge computeren - meget simpelt men
sandt.

Hvis et mail program ikke må kunne køre forskellige mime-types så kan
man lige så godt glemme at have mail programmer og e-mails, da det bla.
er en af grundene til at virus kommer så hurtigt rundt i verden... men
uden e-mail kan vi ikke leve (jeg kan ikke :-) og verden vil igen gå hen
og blive et lille lukket område hvor man kun kender sin nabo... uha...

Der kommer altid noget dårligt med noget godt - kærlighed->had (læs det
lidt let), børn->voksne :-) osv. Hvis man vil have noget må man tage det
gode med det onde og en af de ting man kan gøre er at lave systemer der
gør det sværre at lave virus/vira - linux/unix verden har gjort det
rimlig godt indtil videre, men det "perfekte" system kan formentligt
ikke laves for det vil være lavet af mennesker eller programmer der er
lavet af mennesker (i den sidste ende) og hvis man ikke må have mail
programmer der kan være "smarte" kan vi lige så godt gå tilbage til
windows og lade andre styre showet og glemme alt omkring en fremtid hvor
man selv har mulighed for at få et ord indført.

--
Bjarke Bruun - E-mail: sslug@sslug http://bogart.hhknet.dk &&
http://linux.hhknet.dk