Re: [NOVICE] Periodisk diskcheck (fstab)? (Was: Hvordan formater og mounter jeg en disk (IDE) ?)

On Mon, Jul 03, 2000 at 09:39:55 +0200, Martin Egholm Nielsen wrote:

> Fandt i nogen sinde ud af hvad de to et-taller betød?
> Og hvordan checker man egentlig disken ud over de periodiske check,
> eller hvis man kommer til at lukke urent ned?

"man 5 fstab"

Første felt bruges af "dump" i forbindelse med når "dump" bruges
til backup.
Den andet felt bruges til rækkefølge af disktest ved opstart.

Har man3 diske, kan det være en fordel at gruppere partitioner
sådan at partioner på forskellige diske testes samtidigt
Det giver en hurtiogere disktest, da den kan køre parallelt.
Det bliver dog ikke hurtigere hvis man forsøger flere partitioner
på samme disk, faktisk tværtimod.