Re: [NOVICE] route - hvordan?

FLEMMING SEERUP wrote:

> Jeg har netop fået sat en linux-server (Mandrake 7.1) op derhjemme, med det
> formål at forbinde min Win2000/Linux pc til nettet via ADSL.
>
> Nu er mit problem at jeg ikke kan få hul igennem fra min Win2000 pc til
> internettet.
> Dvs. ved ping får jeg oplyst en IP-adresse på den server jeg forsøger at
> pinge, men der kommer ingen pakker igennem.
> Jeg formoder derfor at DHCPD og DNS på serveren er kørende, men at der er
> noget galt med opsætningen af ROUTED. Hvor og hvordan sætter jeg routning op?
>
> (jeg har 2 netkort - et til ADSL/internet og et til LAN)

Så kommer det helt store... IP-Masqurading :-)

Det er ikke så svært hvis du har en 2.2.x kerne og ipchains (firewall)
installeret.

Brug modprobe og installer modulet ip_masq_autofw hvis din ipchains
siger der kommer fejl ved neden stående som er det script jeg bruger når
jeg har venner på besøg der ikke har 100 Mbit netkort.

  #!/bin/bash
  modprobe /lib/modules/2.2.12-20/ipv4/ip_masq_autofw
  ipchains -A forward -s 192.168.1.0 -d 0/0 -b -j MASQ

Du skal naturligvis erstatte 192.168.1.0 med det ip-net du køre med -
netmasken er ligemeget det er ipchains ligeglad med da den undersøger
alt på det net du har makeret som source (-s) og destinationen (-d) er
din default gateway for alle ipnummere der ikke høre til i din
route-tabel.

Håber det virker :-)

--
Bjarke Bruun - E-mail: sslug@sslug http://bogart.hhknet.dk &&