Re: [NOVICE] modul ncr53c8xx

In <sslug@sslug> Svend Erik Venstrup - Nielsen <sslug@sslug> writes:

>Jeg har et scsi kort "symbios" ncr53c875, jeg kan ikke få det til at
>starte op ved boot,

>Jeg kan starte driveren med: modprobe ncr53c8xx

>/etc/conf.modules: indeholder et alias til driveren

>2 spørgsmål

>Mnagler der en alias/henvisning, el. Hvad det hedder, som forteller
>Linux at der er 2 SCCSI kort det andet bruger driveren aic7xxx ??

De fleste distributioner kommer med en kerne, hvor alle SCSI drivere
er konfigureret som "moduler", d.v.s. man skal loade den rigtige
driver for at kunne bruge de devices, der sidder på den pågældende
SCSI controller.

Linux kernen kan godt finde ud af automatisk at bede om at få
loadet een SCSI driver - det gør man ved at have et linie i
/etc/conf.modules der hedder "alias scsi_hostadapter ncr53c8xx"
hvis det f.eks. er en 53c875 controller, man har.

Men det kan altså kun gøres med driveren til den første SCSI
controller - når der er loadet en scsi driver, vil systemet
ikke automatisk gå ud og lede efter en driver til din anden
SCSI controller. Jeg tror det er her, det går galt for dig.

Der er flere mulige løsninger på problemet, men den enkleste
er formentlig at loade begge SCSI drivere umiddelbart når
maskinen booter. Du kan enten

a) tilføje "modprobe ncr53c8xx" kommandoen til en af dine
   opstart-filer - hvis det er Red Hat vil jeg foreslå dig
   at lægge det i filen /etc/rc.d/rc.serial . Den findes ikke
   per default i Red Hat, men RH's boot-scripts kigger efter
   om den findes, og i så fald bliver den kørt automatisk
   under boot. Godt sted at lave sådan noget hardware-pilleri
   inden alt for mange programmer er kommet i luften.

b) lave en initiel ramdisk, der loader modulet. Du skal så
   køre kommandoen "mkinitrd --with=ncr53c8xx" plus et par
   parametre mere - se "man mkinitrd". Den ramdisk der kommer
   ud af kommandoen skal passe til den kerne, du bruger,
   og for at få den loaded skal der være en linie i din
   /etc/lilo.conf der hedder "initrd=/boot/initrd-xxx" (det
   er selvfølgelig filnavnet på ramdisk imaget, der skal
   stå der). Husk at køre /sbin/lilo, efter at du har
   ændret lilo.conf eller ramdisken.

En tredje mulighed er selvfølgelig at du laver din egen kerne,
hvor scsi driverne er indbygget i stedet for at være moduler.
--
Henrik Storner      | "Crackers thrive on code secrecy. Cockcroaches breed
<sslug@sslug> |  in the dark. It's time to let the sunlight in."