Re: [NOVICE] Zip-disk og ext2

In <sslug@sslug> Martin Egholm Nielsen <sslug@sslug> writes:

>Er der nogle fordele ved at formatere sine zip-diske til EXT2?

Du kan bruge dem som rigtige Linux diske, med brugere, rettigheder osv.

>Umiddelbart kan der være mindre på fordi "mke2fs" som default sætter 5%
>af til super-user. Hvad er egentlig meningen med det? er det af "backup"
>årsager?

Det er for at almindelige brugere ikke kan fylde disken 100% op. De 5%
gør at system-administratoren har lidt plads at arbejde med, når han
skal rydde op på en fyldt disk.

Du kan sagtens formattere disken uden de 5% reserverede blokke - det er
en parameter til mke2fs kommandoen, så vidt jeg husker. Ellers kan det
i al fald ændres med tune2fs kommandoen.
--
Henrik Storner      | "Crackers thrive on code secrecy. Cockcroaches breed
<sslug@sslug> |  in the dark. It's time to let the sunlight in."