Re: [NOVICE] X Window

Henriette Ørsted wrote:
> Men når jeg starter X op så er der kun processlinien på
> skærmen. Hvorfor?

Process linien? Er det en xterm i grafik mode?

Hvis du starter i tekst mode skal du kører 'startx' for at starte
Xwindows.

Hvis du laver en 'ps a' kan du så se om der kører en windows
manager?  De kunne hedde fvwm, fvwm2, sawmil, enlightenment,
windowmaker, icewm? Eller er det bare ikke gnome der kører?

Du kan prøve at køre gnome-session på kommando linien, det
plejer vist at starte gnome.

> Før jeg ændrede XF86Config var der
> flere forskellige ikoner på skærmen i X.

Du må havde ændret i noget mere end XF86Config. Så vidt
jeg husker når du skriver startx (eller starter xwindows
automatisk ved boot) så loader den /etc/X11/xinit og dette
script checker om du har en .xinitrc fil i dit hjemmekatalog.
Og det er ~/.xinitrc der bestemmer hvilken grafisk miljø som
du anvender. Ellers bruger den en eller anden default i
/etc/X11/xinit

> Hvordan skifter man skærm-opløsning i X ved taste-tryk?

Ctrl+Alt+Num+ og Ctrl+Alt+Num- så vidt jeg husker.
Det står et sted i /etc/X11/XF86config.
--
	Sometimes it's better to light a       Carsten Svaneborg
      flamethrower than curse the darkness.      sslug@sslug