detect netkort?

Jeg er lidt i tvivl om et gammelt "no-name" net-kort virker til min linux-platform. Jeg har kommet det i computeren, men det er svært for mig at se om linux har accepteret det. Hvordan tester jeg det bedst?

Skulle linux ikke auto-detecte netkort?

Jeg har sat de rigtige parametre op i "linuxconf", men det virker ikke?

Der står intet på netkortet, så jeg ved ikke engang hvilket mærke det er!

Vil det hjælpe at teste kortet på windoze for at se on det kan detectes dér?
Mvh

Jens