Re: [NOVICE] ingen rettigheder under fejlboot

In <sslug@sslug> Christian Precht Jensen <sslug@sslug> writes:

>jeg var inde og ændre mount point på en harddisk og skulle så lige
>reboote min maskine
>så kommer den menu frem hvor man enten skal trykke root password ind
>eller Ctrl-D ind jeg trykker (mindre glad) mit root password ind og
>vil omskrive /etc/fstab for at få den til at magge ret men den er
>skrive beskyttet selv for root!!!

Når maskinen booter op, er root-filsystemet mounted read-only mens
der køres check af filsystemet. Det er for at undgå at der bliver
skrevet til systemet mens det checkes. Når checket er slut (med OK
resultat) gen-mountes rod-filsystemet som read-write.

Men når der opstår en fejl under filsystem-checket, forbliver rod-
filsystemet i read-only tilstanden. Og så kan man - som du opdagede -
ikke skrive på det.

Løsningen er at kende kommandoen "mount -n -o remount,rw /" som
gen-mounter rod-filsystemet i read-write tilstand.

>så jeg måtte skubbe min boot-disk ind og installere et helt nyt
>system (hulk hulk )

Det gjorde du da vel ikke ! Du skulle da have spurgt her først!

--
Henrik Storner      | "Crackers thrive on code secrecy. Cockcroaches breed
<sslug@sslug> |  in the dark. It's time to let the sunlight in."